تصاوير وتوضيحاتي از ورود اولين ماشين الات كشاورزي به روستاي كرفس.
تصاوير وتوضيحاتي از ورود اولين ماشين الات كشاورزي به روستاي كرفس.
مطالب با استفاده از دفتر خاطرات مرحوم پيرعلي برجي و توضيحات تكميلي حاج اسماعيل برجي نوشته شده است لازم است در اينجا از كمكهاي بي دريغ برادر گراميم حاج اسماعيل برجي تشكر و قدرداني نمايم كه در جمع آوري تمام مطالب تاريخي اين وبلاگ نهايت همكاري را داشته اند.
در ادامه مطلب با توجه به اين كه موضوع مربوط به سالهاي قبل ميباشد واز افرادي كه نام برده ميشود تعدادي در قيد حيات نيستند لذا اين جانب با آرزوي شادي روح اين عزيزان و آرزوي طول عمر براي عزيزاني كه بين ما هستند از تمام بازماندگان افراد از دنيا رفته و ديگر برادران پوزش طلبيده و جهت تكراري نشدن كلمات ازكلماتي مانند مرحوم و آقا استفاده نميكنم.
اين ماشن الات مربوط به سيف امير حسيني (علي نقي خان) ميباشد كه مشخصات تراكتورها يك دستگاه مسي هرس ويك دستگاه انترناش 4 سيلندر و يك دستگاه اينترناش 6 سيلندر دو دستگاه مان و يك دستگاه هم كمباين كاكشات بوده است.
تصاویر ( مکان حیاط اربابي :حاج شیرینعلی عزیزی سوار تراکتور جلو در تصویر ودر کنار ایشان میزا فتحعلی ترابی ایستاده و پیر علی برجی سواره تراکتور عقب)
اولين تراكتور با نام مسي هرس كه توسط علي نقي خان خريداري شده بود به رانندگي كربلايي كريم همداني و شاگردي مسي عبدالهي رزني پسر محمود قهوه چي و شاگرد دوم پيرعلي برجي در سال 1336 وارد كرفس شد .
در آخر سال كربلايي كريم و مسي هردو تسويه كرده و كرفس را ترك ميكنند و پيرعلي برجي تراكتور را جهت تعميرات به همدان برده و در سال 1337 شخصا رانندگي را عهده دار ميشود و غيبعلي فيروزي و بيرامعلي برومند را به شاگردي انتخاب ميكند.همچنين در اين سال سيف امير حسيني يك دستگاه ماشين سواري به نام پابدا خريداري ميكند و پيرعلي برجي بعد از اخذ گواهي نامه رانندگي از همدان رانندگي اين ماشين را نيز عهده دار ميشود.
سال 1338 يك دستگاه تراكتور اينترناش نيز توسط سيف خريداري ميشود . در اين سال پيرعلي برجي سرپرست ماشين الات و راننده سواري پابدا و غيبعلي فيروزي ،اروجعلي امجدي و شيرينعلي عزيزي وبيرامعلي برومند رانندگان تراكتورها بودند.
صاویر ( سمت راست غلام آقایی- سمت چپ پیرعلی برجی در کنار سواری پابدا)
درسال 1339 يكي دو دستگاه ديگر تراكتور و يك دستگاه كمباين نيز توسط سيف اميرحسيني خريداري ميشود رانندگي كمباين و سرپرست ماشين الات را پيرعلي برجي عهده دار ميشود وكمك راننده كمباين اروجعلي امجدي و شاگرد ابوالقاسم شعباني. راننده گان تراكتورها در اين سال آقايان غيبعلي فيروزي ،عربعلي خلمه(شهبازي شكيب)،عليخان سلطاني،ابوالقاسم مقيمي، حسن خرامان،فرهاد صحرايي،شيرينعلي عزيزي ، بوده اند.
صاویر( سمت راست اروجعلی امجدی و سمت چپ پیر علی برجی در کنار کمباین کاکشات)
صاویر( جلو کمباین ایستاده سمت راست آقامردان بی مردانی سمت چپ حاج شیرینعلی عزیزی روی کمباین سمت راست اروجعلی امجدی وسط پیر علی برجی و سمت چپ سیفعلی صلیب)
صاویر(کنار عکس سمت راست ابوالقاسم شعبانی- کنار کمباین ایستاده همدانی- روی پله پیرعلی برجی و اروجعلی امجدی -نشسته پست فرمان سید احمد هاشمی-و کنار ایشان شیرینعلی عزیزی ونشسته روی کمباین سمت چپ آقامردان بی مردانی.)
درسال 1339 درگيري بين كاركنان ارباب سيف امير حسيني و ارباب حبيبي سر موضوع كشت زمينهاي زير جاده قله و جاده اصفهان پيش ميآيد.
سال 1340و1341 رانندگان كمباين و تراكتور تقريبا همان افراد بوده اند در سال 1340 اختلاف ملكي بين سيف امير حسيني از كرفس و عبدالله خان ارباب وسمق پيش ميآيد.
حقوق و مزاياي سرپرست ماشين الات در سال1340 مبلغ 330 تومان در ماه بوده است.
در سال 1341 زمينهاي زير جاده قله و بالاي جاده اصفهان كه توسط ارباب حبيبي از سنقر اباد شخم شده بود توسط كرفسيها از طرف سيف امير حسيني كاشت ميشود كه در زمان كاشت در گيري پيش ميآيد در زمان برداشت در سال بعد نيز بازدرگيري بين اهالي دو روستا از طرف اربابها پيش ميآيد.
رانندگان سال 1342 اقايان صمد ترابي، اروجعلي امجدي، عربعلي خلمه، غيبعلي فيروزي، عزت ترابي، عين اله جهانگيري، عليخان سلطاني، غلام ترابي، اصغرامجدي، شهيد عابدين معصومي.به سرپرستي پيرعلي برجي بوده است. در اين سال اصلاحات اراضي توسط دولت شروع شد و قدرت اربابها به حد اقل رسيد. سال 1342 از نظر كشاورزي سال بسيار خوبي بوده است.
سال 1343 سال بسيار سردي بوده است در تاريخ 18/01/43 باد شديدي مي وزد و19/01/43 برف و باران ميبارد و در 20/01/43 برف زيادي ميآيد. در اين سال بهاره كاري خوب نبوده و تمام گندم وجو كاشته شده به علت قابل درو نبودن چراگاه احشام ميشود . در زمستان رودخانه ها يخ بسته بودند. بارش برف نسبت به سالهاي قبل خيلي زياد بوده . به دلیل سرمای شدید هوا رودخانه ها يخ بسته بوده و در روستا آب برای نوشیدن و حمام نبوده تا اينكه به دستور مرحوم سيد احمد هاشمي(پدر سيد محمد علي ) روحاني محبوب روستاي كرفس جوانها با بيل و كلنك صدها متر يخ را شكسته و آب را به روستا ميرسانند و هوا از 10/11/43 تقريبا خوب ميشود.
لازم به توضيح ميباشد كه اولين تراكتور شخصي توسط حاج ستار فرامرزي و حاج خليل نصرتي با مارك مسي هرس وارد كرفس شده است.
دومين تراكتور شخصي به نام هانوماک توسط پيرعلي برجي و علي خان سلطاني و حاج يوسف رحماني وحاج صمد ترابي و علی اکبر قربانی به قیمت 18 هزار تومان خریداری ومورخه۰۷/۰۸/۴۲ وارد كرفس شده است.
سومين تراكتور شخصي با مارك زتور توسط محمدحسن ميثاقي و حاج شيرينعلي عزيزي وارد كرفس شده است.
این مطلب برای سالهای بعد از 1343 تکمیل خواهد شد.
این وبلاگ جهت شناساندن تاریخ یکی از بزرگترین روستاهای غرب کشور ایجاد شده است ونوشته های آن یا بصورت نقل قول مستقیم خواهد بود یا با اسناد ومدارک لذا نویسنده از تمام کسانی که میتوانند در این زمینه ما را یاری رسانند استدعای هم کاری دارد .