از دوره امويان تا آخر مغولها

با سپرى شدن روزگار خلفاى راشدين ، حكومت به خلفاى بنى اميه  رسيد. در اين زمان تغييرات فراوانى در اساس دين اسلام پديدار گشت . مساوات و برادرى و تقوى و پرهيزگارى كه از مقررات اين دين به شمار مى رود در نتيجه ى عصبيت عربى و خودخواهى بنى اميه به كلى از ميان رفت و جاى خود را به ظلم و ستم و شكنجه و آزار و تحقير و توهين نسبت به ملل غير عرب - موالى – داد.

 

خلفاى بنى اميه به تقليد از شاهنشاهان ساسانى و امپراتوران روم شرقى ، در خوراك و پوشاك و آداب و رسوم اجتماعى به تجمل مى پرداختند. دستگاه دولتى با قدرت خلفا، بر اشراف و قبايل عرب تكيه داشت و قدرت كلى در دست اشراف قبايل بود. بديهى است كه در زندگى اشراف قبايل عرب در سال هاى اول هجرت ، تغييراتى به وجود آمد. بزرگان قبايل اكثرا مبدل به ملاكين بزرگ شدند و بسيارى از بزرگان در طى فتوحات در نواحى مختلف سرزمين پهناور اموى صاحب ملك و اموال فراوان گشتند؛

در دوره حكومت اموى ، فشار و ستم فئودال هاى محلى و حكام دست نشانده عرب ، روستاييان را مجبور به فرار از روستا و ترك خانه و زندگى خود مى كردند به طورى كه حجاج بر آن شد تا اين روستاييان را از شهرها بيرون براند و بر دست هر كس ، اسم محل و روستايى را كه مى بايستى به آن جا برود، نقش كند و جزيه ها و ماليات هاى سنگين بر آنان تحميل نمايد.

اصولا بنى اميه حكومت خود را بر محور سيادت عرب بنا نهاده بودند. ايرانيان و ديگر خلق هاى غير عرب در سرزمين هاى اسلامى تا حد برده و بنده )موالى ) تنزل كردند
ادامه نوشته

جنبشهاي ديني واجتماعي مقابله با ظلم قبل از اسلام ( ماني، مزدك)

در دوره ساسانيان كه حدود 500 سال طول كشيد ، مردمان و خانواده هاى بسيارى به جرم داشتن عقيده مذهبى غير عقيده حاكم قتل عام مى شدند، هم چنين پيشوايان دينى و خداوندان آتشكده ها و پرستشگاه ها، قرن هاى طولانى بود كه مردم را گوسفند وار - به سود طبقه ى حاكم و اشراف - در مراتع آسمانى مى چراندند، در حالى كه خود از محصولات مراتع و مزارع زمين و دسترنج روستاييان سرمست شده ، هم خود مى خوردند و هم حصار حصين منابع زمينداران بودند. آنان هم با قدرت قوام آمده و مستحكم خود، در بهره كشى از روستاييان هيچ حد و مرزى نمى شناختند
ادامه نوشته

(دوره بعد از مادها تا حمله اعراب 1 )

پيشگفتار2

در دوره مادها با توجه به اينكه تنها را ه در آمد حكومت اخذ ماليات از زارعين بوده وفاصله طبقاتي در داخل روستاها از نظر اقتصادي زياد نبوده وگروههاي مختلف بصورت مشاركتي در توليد شركت داشتند زندگي روستاييان بهتر بوده .

با فروپاشي حكومت مادها توسط كوروش كبير واستقرار حكومت هخامنشيان وگسترش بازرگاني وتقسيم كشور بين سران قوم پارس يك نوع حكومت فئودالي مبتني بر زراعت وتجارت در كشور مستقر ميشود و طبقه بندي جامعه به گروههاي خاص بر مبناي نژاد وثروت رواج پيدا ميكند ولي هيچ اثاري از برده داري در اين دوره نيز وجود ندارد مثلا افراد بي زمين بصورت كارگراني در مزارع زمينداران كه حالا ازقوم پارس ميباشند با دريافت مزد بصورت غير نقدي كار ميكردند .
ادامه نوشته

نمای کلی از کرفس

روستاي كرفس در تقسيمات كشوري قبل ازسال 1338 از توابع استان مركزي و شهرستان ساوه محسوب مي شده به همين خاطر استاد دهخدا معناي لغوي كرفس را در لغتنامه خود به شرح ذيل آورده است.

"دهي است از دهستان بيات بخش نوبران شهرستان ساوه . کوهستاني و سردسير است و 2445 تن سکنه دارد. ايل شاهسون بغدادي در بهار به کوههاي اين ده مي آيد. (از فرهنگ جغرافيايي ايران ج 1)."

 در حال حاظر اين روستا طبق سرشماري رسمي سال 1385 با 951 خانواربا مشخصات ذيل بزرگترين روستاي استان همدان در بخش قروه درجزين شهرستان رزن محسوب ميشود .

 

عنـــوان

كــــل

با ســـواد

بی ســـواد

 

كل جمعيت

4041 نفر

2883 نفر

807 نفر

 

جمعيت مردان

1979 نفر

1478 نفر

322 نفر

 

جمعيت زنان

2062 نفر

1405 نفر

485 نفر

 

 

 

 

 

اين روستا دردامنه رشته كوه خرقان واقع شده به همين خاطر موقعيت بسيار خوبي براي دامپروري دارد .و يكي از عمده ترين راههاي درآمد روستا محسوب ميشود .دو رودخانه بزرگ از دوطرف روستا عبور كرده  كه درفصلهاي زمستان وبهار پر آب و در ديگر فصول از حجم آب آنها كاسته ميشود .رودخانه غربي به نام محلي "آشاقي چاي" از پشت كوههاي معروف قارادد و قاراگوني سرچشمه ميگيرد و رودخانه شرقي به نام "اژدوا چايو"از كوههاي شمال شرقي كرفس به نام كوههاي اژدر آباد سرچشمه ميگيرد.(لازم به توضيح ميباشد كه اژدر آباد در زمان قديم روستايي بوده در كنار روستاي كرفس كه بعدا اهالي اين روستا به كرفس نقل مكان كرده اند .البته املاك اژدر آباد در اختيار بازماندگان خودشان ميباشد و به شماره پلاك 24 در اداره ثبت اسناد واملاك كشوربه ثبت رسيده ).

باتوجه به افزايش جمعيت وگسترش روستا تعدادي از روستاييان در سمت غربي رودخانه آشاقي چاي كه در مسير اصلي راه ورودي روستا قراردارد ساخت و ساز انجام داده وساكن شده اند واين محله به نام (اوتاي)يعني انطرف رودخانه و بصورت غير رسمي به نام امير آباد معروف ميباشد .

تصاویر ماهواره ای  از روستای کرفس

نمایی از کوه قارادد بهار سال 1389(تصویر زیر)


تصویراوتایُُ رودخانه آشاقی چای ُپل ارتباطی و راه اصلی ورود به روستا از مسیر شاهنجرین

(نمای بخشی از روستا با باغهای قسمت جنوبی)

(نمای نیمه دیگر روستا وقسمتی از گورستان در دامنه تپه باستانی) 

 

 موقعيت جغرافيايي روستا در دامنه يك تپه با شيب  شمالي جنوبي قرار گرفته بصورتي كه رودخانه هاي دو طرف روستا كه معمولا هرسال در فصلهاي پر آب  طغيان ميكند زياني به روستا نميرساند. 

سمت شمال روستا كه دامنه مرتفع تپه ميباشد گورستان فعلي قرار گرفته تقريبا وسط اين گورستان اثار باقيمانده از قلعه باستاني معروف به "كهنه قلعه" واقع شده . اشياع يافت شده از قبر هاي اطراف آن نشان دهنده اين است كه گورستان فعلي بر روي خرابه هاي روستاي قديمي قرار گرفته وتاريخ ها ي باقي مانده روي سنگ قبرهاي قديمي نشان دهنده اين است اين گورستان حدود 350 سال قدمت دارد . و تقريبا مربوط به اجداد 7نسل قبل ميباشد. ولي قدمت تپه باستاني و كرفس قديم با توجه با اثار باستاني كشف شده به هزاره هاي قبل از ميلاد برميگردد كه انشا الله در مطالب بعدي به آنها خواهيم پرداخت .

چند نمونه از اشیاء کشف شده از روستای کرفس که در موزه تپه هگمتان همدان نگهداری میشود.

 

 

 

پیکان مفرقی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد

 ظرف سفالی مربوط به دوره اول قبل از میلاد

کاسه سفالی مربوط به هزاره قبل از میلاد

 

(تپه باستانی کهنه قلعه)

در بالاترين نقطه تپه امامزاده پنج تن كرفس قرارگرفته كه در سالهاي اخير توسط خيرين و اهالي روستا بازسازي شده است.( توضيحات تكميلي در مطلب  جداگانه اي خواهد آمد)  

مسير دو رودخانه از دامنه كوهها ذكر شده تا خود روستا دره اي بسيارسرسبز پر از درختان ميوه و جنگلي را تشكيل ميدهد. كه محل بسيار با صفايي براي گذراندن اوقات فراِغت و تفريح اهالي ميباشد .

 

 

مسیر رودخانه آشاقی چای وجنگلهای سرسبز در پاییزو تصویر کوه قارادد(سمت چپ)وقاراگونی(سمت راست) در رشته کوه خرقان

جنوب روستا باغهاي انگور و ميوه ومراتع اهالي ميباشد كه توسط آب رودخانه آشاقي چاي آبياري ميشود .

در كل روستاي كرفس در داخل يك كمربند سبزي از باغها ومراتع سرسبز قرار گرفته است .