دومين كتاب ايت الله حائري كرفسي (كشتي امان از شرور ديوان)

 اي نام تو بهترين سرآغاز

يكي ديگر از تاليفات فقيه عالي قدر حضرت ايت ال... حاج  شيخ محمد آقاي حائري كرفسي

كتابي است با نام "رساله مباركه كشتي امان از شرور ديوان"كه ۵۳ سال قبل توسط چاپ اسلاميه به زيور طبع اراسته شده بود نسخه اي از اين كتاب در دست عموم به ويژه  علاقمندان .همشهريان .مراكز علمي.فقهي و......سبب گرديد كه در فروردين ماه ۱۳۹۰ اين مجموعه پس از اسكن وبدون هيچ تقييري به صورت يك كتاب الكترونيكي با فايل پي دري اف در دسترس همگان قرارگيرد.همچنين كتاب ذوروه الافكار في قبله الامصار از تاليفات ديكگر اين عالم رباني به صورت الكترونيك آماده استفاده عموم شده است باشد كه اين خدمت ناچيز مورد قبول حق قرار گيرد.          احمد صلاحي              

اين عين مقدمه اي است كه آقاي صلاحي براي كتاب كشتي امان از شرور ديوان ايت ال.. حائري كرفسي نگاشته است و اينجانب نيز فايل رساله را براي استفاده علاقه مندان در اين وبلاگ قرار ميدهم .

 

رساله مباركه كشتي آمان از شرور ديوان

اولین کتاب اسکن شده  ایت ا.. آقای اقا شیخ محمد آقای حائری کرفسی توسط آقای احمد صلاحی

  به نام خداوند جان و خرد

در سال جدید ما اولین عیدی را از دوست گرامییمان آقای احمد صلاحی دریافت نمودیم و به رسم امانت و قوانین این وبلاگ مطالب ارسالی توسط عزیزان به نام خودشان در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

لازم به توضیح میباشد که آقای صلاحی  زندگی نامه مرجع عالی قدر مرحوم آیت ا.. آقای اقاشیخ محمد آقای حائری کرفسی را نیز تالیف نموده اند.که انشا الله در آینده در اختیار وبلاگ قرار خواهد گرفت.و همچنین  مجموعه سیمای کرفس را طی چهار سال به زحمت وتلاش فراوان به رشته تحریر در آورده این مجموعه  ارزشمند در زمینه های مختلف اطلاعات تحقیقی مفیدی در باره روستای کرفس  در اختیار خوانندگان قرار میدهد .این مجموعه بزودی در همین وبلاگ به نمایش در خواهد آمد. 

 با تشکر از زحمات این هم ولایتی گرامی

آدرس لینک دانلود کتاب

 رساله شریفه ذروه الافکارفی قبله الامصار بمواقع کواکب اللیل و والنهار

سال نو باستاني مبارك

 

نوروز باستانی:هيچ مطلبي مانند شعر زيباي : شهيار قنبري كه آقاي اسفندیار منفردزاده براي آن آهنگ ساخته و با صداي زيباي مرحوم فرهاد مهرداد اجرا شده نميتونه ياد نوروزهاي دوران كودكي رو  تو خاطرات زنده كنه . البته اين نظر منه.

 

 

کودکانه

 

بوی عیدی ، بوی توپ ، بوی کاغذ رنگی

بوی تند ماهی دودی وسط سفره­ی نو

بوی یاس جانماز ترمه­ی مادربزرگ

با اینا زمستونو سر می­کنم

با اینا خستگیمو در می­کنم

شادی شکستن قلک پول

وحشت کم شدن سکه­ی عیدی از شمردن زیاد

بوی اسکناس تا نخورده­ی لای کتاب

با اینا زمستونو سر می­کنم

با اینا خستگیمو در می­کنم

فکر قاشق زدن یه دختر چادر سیاه

شوق یک خیز بلند از روی بته­های نور

برق کفش جفت شده تو گنجه­ها

با اینا زمستونو سر می­کنم

با اینا خستگیمو در می­کنم

عشق یک ستاره ساختن با دلک

ترس ناتموم گذاشتن جریمه­های عید مدرسه

بوی گل محمدی که خشک شده لای کتاب

با اینا زمستونو سر می­کنم

با اینا خستگیمو در می­کنم

بوی باغچه ، بوی حوض ، عطر خوب نذری

شب جمعه پی فانوس توی کوچه گم شدن

توی جوی لاجوردی هوس یه آبتنی

با اینا زمستونو سر می­کنم

با اینا خستگیمو در می­کنم

سال خرگوش مبارك

 

 

مرحله سوم  واگذاري املاك كرفس توسط خاندان امير حسيني .

در اين مطلب مرحله سوم واگذاري املاك كرفس به نقل از جناب آقاي صفا بصورت كامل به شرح ذيل ارائه ميگردد.

اين مرحله واگذاري املاك باز هم به علت عدم توانايي در پرداخت وامهاي دريافتي بوده ، اين استقراض توسط مرحوم علي نقي اميرحسيني (سيف الممالك دوم) از شخصي به نام نواب ملقب به دبير خاقان كه از دبيران وافراد با نفوذ دربار قاجار محسوب مي شده. با توجه به بالا بودن مبلغ وام و پرداخت نكردن وام توسط سيف، نواب  اقدام به تملك املاك كرفس به عنوان وثيقه وام نموده و كل املاك شش دانك اربابي را به تملك خود درميآورد. وخانواده امير حسيني بطور كامل از كرفس ميروند . آقاي نواب كه خود از كشاورزي سررشته اي نداشته، زمينها را به تعدادي كشاورز عمده بصورت اجاره و بهره اي واگذار ميكند و نماينده تايين نموده و مشغول كار ميشود. اجاره دار ايشان مرحوم يعقوب علي بيگ پدر بزرگ آقاي حاج اسد صفا بوده است . به نقل از آقاي صفا و تاييد ريش سفيدان كرفس آقاي نواب فردي با سواد و دبيري فرهيخته بود كه بلافاصله بعد از استقرار در كرفس به تاسيس  مدرسه اقدام نمود و براي فرزندان كشاورزان لباس يك دست تهيه نمود و خود شخصا به تدريس آنها مشغول شد . ميتوان گفت اولين مدرسه در تاريخ كرفس توسط ايشان پايه ريزي شده است
ادامه نوشته

لیست نمايندگان ادواري مجلس از ابتدا تا كنون حوزه انتخابيه رزن

ليست نمايندگان ادواري مجلس از ابتدا تا كنون حوزه انتخابيه رزن
كد نمايندگي نام ونام خانوادگي نام پدر دوره نمايندگي
768720   غلامحسین امیری قراگزلو (پیرزاده(   بیستم (قبل از انقلاب)، همدان (رزن)
768259   مهندس محمداسمعیل معینی زند   بیست و یکم (قبل از انقلاب)، همدان (رزن)
768257   مهندس محمداسماعیل معینی زند   بیست و دوم (قبل از انقلاب)، همدان (رزن)
768261   مهندس اسماعیل معینی زند   بیست و سوم (قبل از انقلاب)، همدان (رزن)
768253   محمدحسین معینی قراگزلو   بیست و چهارم (قبل از انقلاب)، همدان (رزن)
762289   محمدباقر انواری زین‌العابدین اول، بعد از انقلاب همدان (رزن)
762295   ابوالفضل رحمانی اصل حسن دوم، بعد از انقلاب همدان (رزن)
760653 احمد رهبری   سوم،بعد از انقلاب  همدان (رزن)
701944   محمدمهدی مفتح   چهارم،بعد از انقلاب  همدان (رزن)
701944
 
محمدمهدی مفتح   پنجم،بعد از انقلاب  همدان (رزن)
760415 محمد پیران   ششم،بعد از انقلاب  همدان (رزن)
701944   محمدمهدی مفتح   هفتم، بعد از انقلاب همدان (رزن)
701944   محمدمهدی مفتح   هشتم، بعد از انقلاب همدان (رزن)

احمد رضا قلی خان معروف به امیرناصر خلج(امیرحسینی)

    به نام هستي بخش جهان

قبل از اينكه به نوشتن وجمع آوري مطلب در مورد روستاي كرفس  در فضاي مجازي اقدام نمايم تعدادي از دوستان پيشنهاد نمودند بهتر است اين موضوع به صورت كتاب نوشته وچاپ شود . زيرا برداشت چنين بود كه كسي در فضاي مجازي به مطالعه تاريخ نميپردازد وممكن است بي نتيجه باشد .

 ولي بنده تنها ترين و بهترين دليلم اين بود كه در فضاي مجازي با توجه به اينكه موضوعات بصورت آنلاين ومرحله مرحله در هر ساعت و بلافاصله بعد از نوشتن در اختيار خواننده قرار ميگيرد و اينكه موضوعات بصورت تحقيقي ميباشد و مدارك مستندات كتبي زيادي در دست نداريم پس خوانندگان ميتوانند بدون مراجعه حضوري و بدون محدوديت انتقادات وپيشنهادات خود را به نويسنده جهت اصلاح و يا درج نظر در مورد هر مطلبي را ارايه نمايند.ولي درمورد مطالب كتابهاي چاپ شده چنين امكاني وجود ندارد.

 و اينك اولين مطلب  با فاصله بسيار كمتر از انتظار ما پس از راه اندازي وبلاگ توسط يكي از عزيزان به نام علي امير حسيني خلج  به اينجانب ارسال شده است و ما هم همانگونه كه قولش را داده ايم عين مطلب ارسالي را جهت مطالعه عزيزان در وبلاگ قرار ميدهيم با توجه به اينكه ايشان از خانواده امير حسيني ميباشد .و مطلب ارسالي داراي منبع ميباشد بنده هيچ نوع  ويرايشي روي اين موضوع ندارم .با كمال تشكر از علي آقاي عزيز و به اميد همكاريهاي بيشتر ايشان و ديگر دوستان در آينده.  

 

 

امیرناصر خلج(امیرحسینی)

 مرحوم احمد رضا قلی خان امیرناصر خلج(امیرحسینی)فرزند احمد خان سیف الممالک امیر تومان(فرمانده فوج خلج)هنگامی که در جنگ جهانی اول قوای روس و انگلیس بی طرفی ایران را نقض نمودند برآن شد که بابرادرپسرودامادو عموزاده های خود و قریب سیصد سوار از طایفه خلج به ملیون پیوسته و تا حد مقدور در مقابل تجاوز بیگانه به میهنش قیام نموده و متجاوزین به خاک ایران راعقب نشاند.وی در حدود شمال و شمال غربی کوهپایه خلجستان(خرقان)با قوای روس محاربه ای جسورانه نمودو و به علت در دست داشتن ارتفاعات تلفات سنگینی برآنان وارد آورد و قوای روس را تا کوه های لالایین عقب نشاند در این زمان که سواران خلج از پیروزی خود سرمست گردیده بودند به تعقیب قوای دشمن پرداختند و ناگهان در زیر اتش توپخانه قوای روس مجبور به توقف و عقب نشینی شدند.

قوای روس که راه پیشروی را از این ناحیه بسته دید تقاضای اعزام هشت اسکادران قزاق و یک باطری توپ کوهستانی به آن منطقه نمود.در همین اثنا آقایان مهاجر که در قم سکنی گزیده بودندبا ارسال نامه و پیام از امیرناصر خلج درخواست نمودند که به قم برای مذاکره و تبادل نظر عزیمت نماید و امیر ناصر هم برای ملاقات با آقایان مهاجرین و همچنین تهیه اسلحه راه قم را در پیش گرفت در همین حال قوای روس از موقعیت استفادهنموده و به روستای اجدادی وی چمرم(چمران)در منطقه مزلقان ساوه که بی دفاع مانده بود یورش برده و به مدتچهار روز دهکده را که کاملا بی دفاع بود غارت نمودندو اشیا عتیقه و ذخایر چند صد ساله واثاث و کتب نفیسه واسناد و مدارک و اوراق و احکام مناصب وتقدیر نامه های سلاطین سلف راکه به نام این سلسله(خلج)صادر گردیدهبود به تاراج بردندوباقی را هم به آتش کشیدند وبه جز دوفقره حکم از شاه اسماعیل صفوی چیزی باقی نگذاشتند.

  امیر ناصر بعد از شنید خبر این واقعه تلخ بی آنکه در اراده وی خللی وارد گرددبعد از مذاکره با اقایان مهاجرینتصمیم برآن میشودکه به اتفاق به کرمانشاه عزیمت نمایند.امیر ناصر پس از اتخاذ این تصمیم از قم به کاشان و ازآنجا به اراک و خلجستان رفته وتدارکات و مخارج همراهان خود را ابتیاع نموده و ازطریق بروجرد به کرمانشاه عزیمت می نماید.در این راه پر زحمت بارها سواران خلج با قوای روس درگیر می شوند و نبرد سختی بین آنان در می گیرد ولی قوای روس کاری از پیش نمی برد و نوبتی سواران لر به اشتباه سواران خلج را قوای روس پنداشته و از ارتفاعات به آنان تیراندازی می نمایدوپس از تحمل این مصائب امیر ناصر و سواران خلج در25ربیع الثانی سال 1334 وارد کرمانشاه می شودوبه اردوی مهاجرین میپیوندد.

 در مراجعت از بین النهرین و تشکیل حکومت موقت مهاجرین امیرناصر به حکومت کرمانشاه منصوب میشود و نه ماه با کمال قدرت در این مقام به نحو احسنت انجام وظیفه می نماید.آنگاه در عقب نشینی دوم امیر ناصرکه سمت کمیسر قوای ملی  را بر عهده داشت به استانبول می رودو در پایان جنگ بر مبنای یکی از مفاد قرارداد متارکه مهاجرین ایرانی می تواند به ایران بازگرددو امیر ناصر و همراهانش در سال1297از طریق رشت و انزلی واردخاک پاک ایران شوند.

 در تیر ماه سال1300هجری شمسی پس از انکه ساوه دو دوره در مجلس شورای ملی بی نماینده بود و دوره سوم نیزمیرزا عیسی خان نماینده مردم ساوه بود دردوره چهارم امیر ناصرخلج(امیرحسینی)به عنوان نماینده مردم ساوهبه مجلس شورای ملی راه می یابد.امیرناصر از گروه اقلیت مجلس بوداما به عنوان هیئت رییسه مجلس فعالیت مینمود.از برجستگیهای سیاسی وی مخالفت با سردار سپهی رضا خان تا پایان عمر سیاسی خویش بود.

 منبع:روزنامه اطلاعات1/12/1351

 مدير وبلاگ :لازم به توضيح ميباشد كه امير ناصر برادر علي نقي خان (سيف الممالك كوچك) ميباشد

 

تصوير امير ناصر خلج مجلس چهارم در كنار سيد حسن مدرس نفر سوم سمت چپ

 

 

متن نامه بدون نقطه عالمی به احمد خان امیر حسینی

نوشته ای که ذیلا از نظر خواننده گرامی می گذرد نامه ای است که مرحوم میرزا محمد الویری به مرحوم احمدخان امیر حسینی سیف الممالک فرمانده فوج قاهر خلج رقمی داشته که شروع تا خاتمه نامه تمام از حروف بی نقطه الفبا انتخاب و در نوع خود از شاهکارهای ادب زبان پارسی به شمار می آید.

انگیزه نامه و موضوع آن قلت درآمد و کثرت عائله و تنگی معیشت بوده است.
این نامه در زمان ناصرالدین شاه بوده.

ادامه نوشته

ادامه مطلب املاك روستاي كرفس

با علم اگرعمل برابر گردد

كام دو جهان تورا ميسر گردد

مغرور مشو به خود كه خواندي  ورقي

زان روز حذر كن كه ورق برگردد

 (ابو سعيد ابوالخير)

ادامه مطلب املاك كرفس

در اين قسمت با توجه به ارتباط مطلب لازم دانستم تا توضيحاتي د رمورد نحوه اداره مناطق مختلف كشور در زمان قاجار ارايه نمايم . اداره مناطق مختلف به صورت امير نشين بوده واين اميران توسط حكومت مركزي تعيين مي شده اند (يا بقولي  مناطق را به اميران مي فروختند). اميران مسئول جمع آوري خراج، ماليات ،سرباز و غيره براي شاه بودند .اين منطقه داراي سه اميربوده به شرح ذيل:

ادامه نوشته

نحوه ورود خاندان امیر حسینی به کرفس

 همانگونه که وعده کرده بودیم امروز یکی از مصاحبه های انجام گرفته را بر اساس تاریخ انجام مصاحبه و با توجه به مرتبط بودن آن با تاریخ کرفس در طي چند پست بصورت کامل  دروبلاگ قرار میدهیم.  ( تصاویر کسانی که در مطالب از آنها یاد میشود به زودی در متن وقسمت یادها وخاطره ها قرارخواهیم داد )

این مصاحبه در تاریخ 12/09/1389 با جناب آقای حاج اسد الله صفا فرزند بزرگ مرحوم حاج فتح الله صفا انجام گرفته ایشان یکی از کشاورزان عمده و نمونه کرفس وفردی بسیار محترم میباشند .  با توجه به کمبود  وقت و همچنین اطلاعات فراوان ایشان  که همگی برای وبلاگ ما بسیار مفید میباشد بنده از ایشان خواستم که امروز فقط در مورد نحوه تملک زمینهای کرفس توسط مالکان (اربابها) و سیر تحولات مالکیت اراضی اطلاعاتشان را در اختیارما  قرار دهند ودر فرصت بعدی درباره مسایل مختلف در خدمت ایشان باشیم.

     

ادامه نوشته

راهکار پیش روی ما

با نگاهي گذرا به وضعيت سياسي واجتماعي كشور در طو ل تاريخ  به اين نتيجه مي رسيم كه تغيير حكومت در راس جامعه يا به عبارت بهتر تغيير سلسله هاي حكمراني كه پيامد آن عزل و نصب حكمرانان محلي را به همراه داشته اثر مستقيمي در جابه جايي مالكان در مناطق مختلف وهمچنين برزگران و دهقانان در روستاها ودر نتيجه زمين دار شدن تعدادي و بي زمين شدن تعداد ديگررا باعث مي شده .

وهمين عوامل باعث جابه جايي و كوچ كشاورزان از منطقه اي به منطقه ي ديگر به صورت گروهي يا انفرادي بوده . با نگاهي به ساختار جمعيتي يك روستا متوجه ميشويم كه گروههاي ساكن در  روستاها در زمانها واز نقاط  مختلف كشور هجرت كرده و به روستاي مورد نظر آمده اند ، براي مثال جمعيت روستاي كرفس از طايفه هاي مختلف تشكيل شده كه تقريبا به غير از دو طايفه همگي از جاهاي ديگر به اين روستا آمده اند. (جهت اطلاعات بیشتردر این زمینه مراجعه شود به سیمای کرفس موضوع پایان نامه آقای احمد صلاحی)  طبق بررسيهاي انجام شده  از اسكان اكثر اين افراد در كرفس 250 الي 300 سال نميگذرد يا به عبارتي نسل كنوني نسل هشتم مهاجران ميباشد . تقريبا مصادف با جابه جايي روستا از محل قبلي كه گورستان فعلي در آن قراردارد. دليل اين جابه جايي و علت ويراني  قلعه و روستاي قبلي كه قدمت آن به دوره قبل از مادها نيز ميرسد براي ما هنوز مشخص نشده است انشا الله در تحقيقات خود اين موضوع را نيز بررسي خواهيم كرد .

البته دلايل ديگري از قبيل اختلافات قبيله اي ، درگيريهاي طايفه اي ، قتل، دستورات حكومتي و سياسي نيز جابه جايي گروهي  افراد را باعث مي شده است .

در هرصورت آنچه در اين وبلاگ مد نظر ماست .تحقيق در زمينه ساكنان اوليه روستا ونحوه تملك اراضي و سير تحولات اجتماعي وتغييرات فرهنگي وعوامل مهم وشخصيتهاي موثر در اين تغييرات ميباشد . با توجه به اينكه در اين زمينه هيچگونه منبع معتبر وكتبي وجود ندارد تنها راهكار پيشروي  ما روش مصاحبه حضوري از افراد روستا مخصوصا سالخورگان ميباشد .لذا اينجانب بعد از انجام پرسش وپاسخ از هر شخصيت عين مصاحبه را در وبلاگ قرار ميدهم . وبدين روش با طرح خاطرات وحكايتهاي مختلف از يك موضوع واحد، شماي كلي از واقعيت تاريخي به تصوير كشيده ميشود . ومرحله به مرحله پيش خواهيم رفت تا انشا الله به زمان حال برسيم .    

از ابتدای زندیه تا آخر پهلوی

کریم خان كه رييس قبيله اى  بيش نبود، در سال 1165 ه .ق . پس از شكست على مردان خان و خروج او از صحنه سياست ايران ، سلطان واقعى و فعال مايشاء اين كشور شده بود خود را وكيل الرعايا يعنى وكيل و نماينده مردم خواند. بلافاصله پس از مرگ كريم خان ، خاندان زند به حدى دچار نفاق و نقار و اختلاف داخلى شدند كه اضمحلال و انقراض آن سلسله در صحنه سياست ايران ، محرز و مسلم گرديد. زكى خان خود را در شيراز، پادشاه و جانشين كريم خان اعلام كرد و كليه فرزندان كريم خان و كليه بزرگان زند را به قتل رساند. بدين ترتيب حكومت دست به دست مى گشت تا لطفعلى خان كه در حقيقت اعلام پايان سلطنت كوتاه خاندان زند و محو نام اين خاندان ، از صحنه ى سياست ايران بود.
دوران حكومت جانشينان كريم خان از بحرانى ترين و هرج و مرج ترين ادوار تاريخ ايران است . موازى با انحطاط و زوال سريع خاندان زند، قواى روز افزون ايل قاجار آرام و منظم رو به ازدياد بود. رييس ايل قاجار - آغا محمد خان - كه در حيات كريم خان در دربار او زندانى بود، پس از مرگ كريم خان ، از دربار زند گريخت و در همان حال كه جانشينان كريم خان وحشيانه يكديگر را مقتول و مسموم مى كردند وى با شتاب و عجله افراد ايل خود را گرد آورد و با پشتكار و سرسختى به جنگ مرگ و حيات با خاندان زند پرداخت .

ادامه نوشته

وضعيت املاك از ابتداي صفويه تا آخر دوره افشاری

تيمور در جنگ هاى غارتگرانه خود مانند چنگيز و خان هاى جغتاى آسياى ميانه ، مى كوشيد منافع بزرگان چادرنشين مغول و ترك ، و بزرگان اسكان يافته تاجيك را تامين و آنان را با هم آشتى دهد.

تيمور از كشورهاى مفتوحه و وسايلى كه در جنگ ها از طريق غارت و چپاول به دست مى آورد، براى احداث قنوات ، ابنيه و تدوين شهر سمرقند مورد استفاده قرار مى داد و از ممالك تسخير شده ، پيشه وران را به ماوراء النهر مى آورد. اين اقدامات را به نفع طبقه ى فئودال به عمل مى آورد.

 

پس از مرگ تيمور بناى امپراتورى عظيم وى ، كه پايه اقتصادى يكدست و هماهنگى نداشت ، به سرعت تمام فرو ريخت دوران قدرت بازماندگان او، چندان نپاييد و سرانجام ، حكومت تيموريان با تجاوز شيبك خان و ظهور صفويه به كلى برافتاد.

 

پس از مرگ تيمور، دو طايفه ى تركمان كه با هم رقابت داشتند از آذربايجان حكومت را در دست گرفتند ، يكى از آن دو قراقويونلو يا سياه گوسپندان و ديگرى آق قويونلو يا سپيد گوسپندان ، خوانده مى شدند و دشمن خونين همديگر بودند.

ابتدا قراقويونلوها با شكست دادن بازماندگان تيمور قدرت را به دست گرفتند . وپس از 25 الي سي سال آق قويونلو به رهبري اوزون حسن با شكست دادن رقيب ديرينه  به حكومت را رسيد  اين دوره را بايد مهم ترين فصل در تاريخ روابط ديپلماسى ميان اروپا، با ايران دانست.

در دوره تركان وتيمور عده كثيرى از مردم براى تحصيل امنيت و رهايى از قيد ستمگران ، در جرگه اهل تصوف وارد مى شدند، تا در پناه قدرت خانقاه و شيخ م مرشد خود، از بيدادگرى عمال مغول و تركان تيمورى ، در امان باشند پادشاهان و سران مغول و تركان تازه مسلمان ، نسبت به روحانيون و به خصوص نسبت به خاندان صفوى ، اظهار ارادت مى كردند و به كسانى كه در حلقه ى ارادت اين خاندان وارد مى شدند، ظلم و بيدادگرى روا نمى داشتند.

هنگامى كه تيمور لنگ از لشكركشى پيروزمندانه ى خود در آسياى صغير و جنگ با بايزيد سلطان عثمانى بازگشت در اردبيل به زاويه خواجه على(نوه شيخ صفي الدين) رفت و او را ملاقات كرد شيخ خواجه على ، به دست خود شمشيرى به كمر امير تيمور مى بندد.
ادامه نوشته

از دوره امويان تا آخر مغولها

با سپرى شدن روزگار خلفاى راشدين ، حكومت به خلفاى بنى اميه  رسيد. در اين زمان تغييرات فراوانى در اساس دين اسلام پديدار گشت . مساوات و برادرى و تقوى و پرهيزگارى كه از مقررات اين دين به شمار مى رود در نتيجه ى عصبيت عربى و خودخواهى بنى اميه به كلى از ميان رفت و جاى خود را به ظلم و ستم و شكنجه و آزار و تحقير و توهين نسبت به ملل غير عرب - موالى – داد.

 

خلفاى بنى اميه به تقليد از شاهنشاهان ساسانى و امپراتوران روم شرقى ، در خوراك و پوشاك و آداب و رسوم اجتماعى به تجمل مى پرداختند. دستگاه دولتى با قدرت خلفا، بر اشراف و قبايل عرب تكيه داشت و قدرت كلى در دست اشراف قبايل بود. بديهى است كه در زندگى اشراف قبايل عرب در سال هاى اول هجرت ، تغييراتى به وجود آمد. بزرگان قبايل اكثرا مبدل به ملاكين بزرگ شدند و بسيارى از بزرگان در طى فتوحات در نواحى مختلف سرزمين پهناور اموى صاحب ملك و اموال فراوان گشتند؛

در دوره حكومت اموى ، فشار و ستم فئودال هاى محلى و حكام دست نشانده عرب ، روستاييان را مجبور به فرار از روستا و ترك خانه و زندگى خود مى كردند به طورى كه حجاج بر آن شد تا اين روستاييان را از شهرها بيرون براند و بر دست هر كس ، اسم محل و روستايى را كه مى بايستى به آن جا برود، نقش كند و جزيه ها و ماليات هاى سنگين بر آنان تحميل نمايد.

اصولا بنى اميه حكومت خود را بر محور سيادت عرب بنا نهاده بودند. ايرانيان و ديگر خلق هاى غير عرب در سرزمين هاى اسلامى تا حد برده و بنده )موالى ) تنزل كردند
ادامه نوشته

جنبشهاي ديني واجتماعي مقابله با ظلم قبل از اسلام ( ماني، مزدك)

در دوره ساسانيان كه حدود 500 سال طول كشيد ، مردمان و خانواده هاى بسيارى به جرم داشتن عقيده مذهبى غير عقيده حاكم قتل عام مى شدند، هم چنين پيشوايان دينى و خداوندان آتشكده ها و پرستشگاه ها، قرن هاى طولانى بود كه مردم را گوسفند وار - به سود طبقه ى حاكم و اشراف - در مراتع آسمانى مى چراندند، در حالى كه خود از محصولات مراتع و مزارع زمين و دسترنج روستاييان سرمست شده ، هم خود مى خوردند و هم حصار حصين منابع زمينداران بودند. آنان هم با قدرت قوام آمده و مستحكم خود، در بهره كشى از روستاييان هيچ حد و مرزى نمى شناختند
ادامه نوشته

(دوره بعد از مادها تا حمله اعراب 1 )

پيشگفتار2

در دوره مادها با توجه به اينكه تنها را ه در آمد حكومت اخذ ماليات از زارعين بوده وفاصله طبقاتي در داخل روستاها از نظر اقتصادي زياد نبوده وگروههاي مختلف بصورت مشاركتي در توليد شركت داشتند زندگي روستاييان بهتر بوده .

با فروپاشي حكومت مادها توسط كوروش كبير واستقرار حكومت هخامنشيان وگسترش بازرگاني وتقسيم كشور بين سران قوم پارس يك نوع حكومت فئودالي مبتني بر زراعت وتجارت در كشور مستقر ميشود و طبقه بندي جامعه به گروههاي خاص بر مبناي نژاد وثروت رواج پيدا ميكند ولي هيچ اثاري از برده داري در اين دوره نيز وجود ندارد مثلا افراد بي زمين بصورت كارگراني در مزارع زمينداران كه حالا ازقوم پارس ميباشند با دريافت مزد بصورت غير نقدي كار ميكردند .
ادامه نوشته

نمای کلی از کرفس

روستاي كرفس در تقسيمات كشوري قبل ازسال 1338 از توابع استان مركزي و شهرستان ساوه محسوب مي شده به همين خاطر استاد دهخدا معناي لغوي كرفس را در لغتنامه خود به شرح ذيل آورده است.

"دهي است از دهستان بيات بخش نوبران شهرستان ساوه . کوهستاني و سردسير است و 2445 تن سکنه دارد. ايل شاهسون بغدادي در بهار به کوههاي اين ده مي آيد. (از فرهنگ جغرافيايي ايران ج 1)."

 در حال حاظر اين روستا طبق سرشماري رسمي سال 1385 با 951 خانواربا مشخصات ذيل بزرگترين روستاي استان همدان در بخش قروه درجزين شهرستان رزن محسوب ميشود .

 

عنـــوان

كــــل

با ســـواد

بی ســـواد

 

كل جمعيت

4041 نفر

2883 نفر

807 نفر

 

جمعيت مردان

1979 نفر

1478 نفر

322 نفر

 

جمعيت زنان

2062 نفر

1405 نفر

485 نفر

 

 

 

 

 

اين روستا دردامنه رشته كوه خرقان واقع شده به همين خاطر موقعيت بسيار خوبي براي دامپروري دارد .و يكي از عمده ترين راههاي درآمد روستا محسوب ميشود .دو رودخانه بزرگ از دوطرف روستا عبور كرده  كه درفصلهاي زمستان وبهار پر آب و در ديگر فصول از حجم آب آنها كاسته ميشود .رودخانه غربي به نام محلي "آشاقي چاي" از پشت كوههاي معروف قارادد و قاراگوني سرچشمه ميگيرد و رودخانه شرقي به نام "اژدوا چايو"از كوههاي شمال شرقي كرفس به نام كوههاي اژدر آباد سرچشمه ميگيرد.(لازم به توضيح ميباشد كه اژدر آباد در زمان قديم روستايي بوده در كنار روستاي كرفس كه بعدا اهالي اين روستا به كرفس نقل مكان كرده اند .البته املاك اژدر آباد در اختيار بازماندگان خودشان ميباشد و به شماره پلاك 24 در اداره ثبت اسناد واملاك كشوربه ثبت رسيده ).

باتوجه به افزايش جمعيت وگسترش روستا تعدادي از روستاييان در سمت غربي رودخانه آشاقي چاي كه در مسير اصلي راه ورودي روستا قراردارد ساخت و ساز انجام داده وساكن شده اند واين محله به نام (اوتاي)يعني انطرف رودخانه و بصورت غير رسمي به نام امير آباد معروف ميباشد .

تصاویر ماهواره ای  از روستای کرفس

نمایی از کوه قارادد بهار سال 1389(تصویر زیر)


تصویراوتایُُ رودخانه آشاقی چای ُپل ارتباطی و راه اصلی ورود به روستا از مسیر شاهنجرین

(نمای بخشی از روستا با باغهای قسمت جنوبی)

(نمای نیمه دیگر روستا وقسمتی از گورستان در دامنه تپه باستانی) 

 

 موقعيت جغرافيايي روستا در دامنه يك تپه با شيب  شمالي جنوبي قرار گرفته بصورتي كه رودخانه هاي دو طرف روستا كه معمولا هرسال در فصلهاي پر آب  طغيان ميكند زياني به روستا نميرساند. 

سمت شمال روستا كه دامنه مرتفع تپه ميباشد گورستان فعلي قرار گرفته تقريبا وسط اين گورستان اثار باقيمانده از قلعه باستاني معروف به "كهنه قلعه" واقع شده . اشياع يافت شده از قبر هاي اطراف آن نشان دهنده اين است كه گورستان فعلي بر روي خرابه هاي روستاي قديمي قرار گرفته وتاريخ ها ي باقي مانده روي سنگ قبرهاي قديمي نشان دهنده اين است اين گورستان حدود 350 سال قدمت دارد . و تقريبا مربوط به اجداد 7نسل قبل ميباشد. ولي قدمت تپه باستاني و كرفس قديم با توجه با اثار باستاني كشف شده به هزاره هاي قبل از ميلاد برميگردد كه انشا الله در مطالب بعدي به آنها خواهيم پرداخت .

چند نمونه از اشیاء کشف شده از روستای کرفس که در موزه تپه هگمتان همدان نگهداری میشود.

 

 

 

پیکان مفرقی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد

 ظرف سفالی مربوط به دوره اول قبل از میلاد

کاسه سفالی مربوط به هزاره قبل از میلاد

 

(تپه باستانی کهنه قلعه)

در بالاترين نقطه تپه امامزاده پنج تن كرفس قرارگرفته كه در سالهاي اخير توسط خيرين و اهالي روستا بازسازي شده است.( توضيحات تكميلي در مطلب  جداگانه اي خواهد آمد)  

مسير دو رودخانه از دامنه كوهها ذكر شده تا خود روستا دره اي بسيارسرسبز پر از درختان ميوه و جنگلي را تشكيل ميدهد. كه محل بسيار با صفايي براي گذراندن اوقات فراِغت و تفريح اهالي ميباشد .

 

 

مسیر رودخانه آشاقی چای وجنگلهای سرسبز در پاییزو تصویر کوه قارادد(سمت چپ)وقاراگونی(سمت راست) در رشته کوه خرقان

جنوب روستا باغهاي انگور و ميوه ومراتع اهالي ميباشد كه توسط آب رودخانه آشاقي چاي آبياري ميشود .

در كل روستاي كرفس در داخل يك كمربند سبزي از باغها ومراتع سرسبز قرار گرفته است .   

دوره مادها

قبل از پرداختن به مسائل مختلف روستاي كرفس نياز دانستم ابتدا بصورت خلاصه وار در چند مرحله  سير تاريخي املاك واراضي در ايران ونحوه واگذاري آن به زارعين وهمچنين نحوه تشكيل شورا ها را ارايه نمايم تا هم با اصطلاحات وواژه ها آشنا شويم هم زمينه لازم را براي پرداختن به موضوع اصلي را داشته باشيم.

پيشگفتار 1

وضعيت روستاها، ازدوره باستان تا انقلاب مشروطه در ايران

ادامه نوشته

سر آغاز وبلاگ روستای کرفس

اي نام تو بهترين سر آغاز                            بي نام تو نامه كي كنم باز

 

با نام و ياد خداوند منان از اين تاريخ نوشتن اين وبلاگ را آغاز ميكنم واميدوارم خداوند توفيق وپشتكاري عطا نمايد تا به سر منزل مقصود برسانيم.

در اين مطلب به عنوان سر آغاز به دلايل وانگيزه هاي ايجاد وبلاگ فوق اشاره ميكنم و در مطالب بعدي به اميد خدا به موضوعات مورد نظر خواهم پرداخت.

1-     معرفي روستاي كرفس در فضاي مجازي به علاقه مندان بصورتي كه به اميد خداوند در آينده اين وبلاگ تونايي ارايه اطلاعات كامل از روستاي كرفس را داشته باشد.

2-     معرفي شخصيتهاي موثر در آباداني روستا .

3-     آشنايي با فرهنگ روستايي به صورت كلي وفرهنگ روستاي كرفس به عنوان يك روستاي بزرگ كشور

4-     ايجاد فضاي گفت وگو وبحث در زمينه هاي مختلف براي تمام علاقه مندان در موضوعات مرتبط به خصوص فرهنگ روستايي وهنجارها وناهنجاريها مشكلات عمده فرهنگي و اقتصادي و رفاهي

 

توضيح اينكه نظرات وپيشنهادات جهت حفظ حرمتها وحريم افراد بعد از بررسي انعكاس خواهد يافت .

وسعي خواهد شد مطالب و موضوعات در مورد افراد وشخصيتهاي روستاهاي اطراف شهرستان رزن وديگر روستاها نيز انعكاس داده شود .

 اينجانب قبلا از تمام بازديد كننده گان گرامي تشكر نموده  در مورد نقص در نحوه نگارش پوزش ميطلبم واميدوارم كه با راهنماييهاي عزيزان نواقص جبران شود . همه ايران سراي من است اما زادگاهم جزئي از وجودم ميباشد كه با دوري از آن احساس غربت ميكنم و در داخل آن احساس آرامش .

 

 

به اميد آنكه اين فعاليت خدمتي هرچند كوچك به روستايمان محسوب شده وبدين گونه قدرداني از زحمات ايثارگونه اجدادمان كه افراد گمنام تاريخند نموده وغبار تاريخ از چهره شان پاك نماييم.